att vara vuxen...

jag kom att tänka på det här innan med att vara vuxen, när räknas man som vuxen och vilka ser man och kallar man för vuxna? är man vuxen när man börjar skriva in sina inkomster och utgifter i en liten kontobok eller när man börjar höra av sig till vänner och säga tack för senast eller när man tar med sig blommor till värden för middagen? jag tycker att dessa är "vuxna gester" iallafall. jag kommer ihåg när jag och en kompis skulle till en gemensam vän förra året på förfest, vår gemensamma väns sambo är i 30 års åldern och vi sa att nu måste vi ju ha med oss någonting, typ blommor eller choklad. sagt och gjort köpte vi en after eight (choklad som vuxna dricker till kaffet och som barnen tycker så mycket om men får bara ta två bitar). varför gjorde vi detta då? vi brukar ju aldrig köpa med oss blommor eller choklad med hem till kompisar i vår ålder, är det något vi har med oss hemifrån att så gör man när man kommer till vuxna? så gör iallafall mina föräldrar när de ska bort, de köper vin eller blommor. jag har inget bra svar på detta fenomenet, har ni?
jag ser mig själv inte heller som vuxen även om jag är myndig eller ibland säger tack för igår, att säga tack för igår för en förfest till en nära vän säger jag för att vara artig och visa att jag uppskattar eventet men jag tycker samtidigt att det är en vuxen gest. det här med begreppet vuxen är helt enkelt knepigt tycker jag. man får inte köpa alkohol på systemet fast man är myndig men du får köra bil, jag kallar mig inte för för vuxen fast jag är myndig, jag skulle inte beskriva min farmor som vuxen utan gammal, men skulle säga vuxen om min pappa. jag tycker att man är vuxen beroende på hur man beter sig men det skiljer ju sig från individ till individ och mognad. att vara vuxen är ett förvirrande begrepp så nu tänkte jag sluta tänka på det och varva ner så att jag kan sova sen, det är ju faktiskt skola imorgon tyvärr.
så godnatt på er, nu blir det Van veeteren med far min

kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0